<$BlogRSDUrl$>

pondělí, března 19, 2007

K programu mělnického vinobraní 

V posledních leteh se lidé čím dál více zajímají o dění kolem programu vinobraní. Přijde mi, že dříve se spíš čekalo až na vytičtěné programy, aby se vědělo, co nám město nabídne, a dnes už se lidé po programu pídí dopředu. Dovolil bych si takové malé zamyšlení právě nad programem naší slavnosti.
V minulosti jsme u nás viděli spoustu dobrého z toho nejlepšího, co naše země toho času asi nabízela. Poslední dobou je toho ale podle mne možná moc. Prosakují infomace o částkách za jednolivé kapely - což je najedné straně dobře, jakože zhruba víme:) Na druhé straně špatně. Na druhé je to špatně proto, že kapely nechtějí informace o svých honorářích zveřejňovat. A tak to v případě toho, že se o mělnickém prosakování dovědí "lidi v branži", nemá dobrý dopad (očemž lze možná pochybovat, protože se v branži mezi sebou všichni tak znají, že jeden ví na druhého i to, jak často si myje nohy). Na druhé straně proč se toho bojí? Vždyť beztak jednou za čas vyjde v nějakém médiu přehled "kolik kdo bere za vystoupení", takže i veřejnost hrubou představu má. Pak vždycky záleží na konkrétní dohodě s pořadateli.
Já osobně mám názor, že by možná bylo užitečnější nebrat kupříkladu osm velkých jmen na víkend, ale třeba jen pět. Tím se ušetří na (dozajista ne o moc méně kvalitní) kapely (a zda vůbec méně kvalitní? Vždyť mnohdy se místo kvality platí pouze jméno..), které program kvalitně naplní (napsal jsem naplní, a ne vyplní, což je důležité rozlišit), a navíc zbydou peníze v zisku největší akce ve městě. Nějaký výdělek se dával na opravu věže kostela sv. Petra a Pavla, jednou snad dokonce celý výtěžek. Myslím, že ano. To by ovšem přesně řekl pan Koudelka, tady ve Finsku nemám podklady a hledání by asi chvíli trvalo. Každopádně by ten zisk mohl být bez několika větších jmen větší. No ne? Větší jména nebo větší zisk pro podporu některých projektů ve městě? Beru zisk. Každoročně přijíždí mezi 34 a 38 tisíci návštěvníků, což se podle mne nezmění absencí jedné až tří děsně populárních kapel, na kterých se navíc ušetří. Navíc by se vytvořil prostor pro regionální kapely. No...
Jde o zamyšlení, a jak se tak zamýšlím... Z posledních let jsem si hodně cenil koncertu Kamila Střihavky s Woo-Doo Bandem a Michalem Pavlíčkem, tuším, že rok nato také celého BSP, tria Prokop-Andršt-Hrubý. Jo, to byly vrcholy. Taky ABBA World Revival zněl moc dobře. Fanoušci tvrdší muziky si taky přišli na své. Za poslední léta jsem si taky všimnul stálic - tou je například České srdce. Loni nebylo - bude letos?
K mělnickým kapelám. Ptal jsem se v některém z předchozích příspěvků na vaše názory na hraní mělnických kapel tam. Sice žádná odpověď, ale návštěvnost stránek napovídá, že jste si to přečetli, a tudíž vás to snad přimělo k zamyšlení...
Idea hraní mělnických kapel na vinobraní, se kterou jsem za naším místostarostou, panem Koudelkou, před třemi lety přišel, byla ta, že se taky na vinobraní ukáže, co se na Mělníku dělá. Je to slavnost města, a tak je tam ZUŠky band, Nové divadlo, Jarošovci, Jarošáček, a do té party by měly patřit i mělnické kapely. Šlo mi o to, že tahle vystoupení mělnických.. že to bude zkrátka podpora mělnické kultury zevnitř. Jakože by Mělničtí viděli, že se tady dělá taky něco hudebního přes rok. Vždyť mnozí ani nevědí, co se děje v kulturáku - jim člověk řekne: No, byl tady ten a ten.. A oni: "Tyjo, kdybych to věděl, šel bych! To taky nikde není napsaný." Jenže oni se nekoukají, plakáty jsou, v novinách to je, na webu to je. Mají klapky na očích (asi ze setrvačnosti). Každý ale kouká na vinobranská pódia. Když by viděli nějaké místní kapely, co se by se jim líbily (dnes například Los Rumbreros), tak by třeba někdy na nějakej koncert místních kapelek přišli (utopie? ale jak to chcete dělat jinak?). A tak by bylo fajn, kdyby se místní kapely představovaly místním. Kde jinde může městský úřad tolik posílit povědomí o kultuře svého vlastního města? Že ty kapely nejsou tak kvalitní jako ty komerční? Jistě že ne, ale o to tady tak úplně nejde. Muzika je to většinou dobrá a ti lidé to dělají s nadšením. Když jsem (naštěstí jen z druhé ruky) slyšel, že loni své vystoupení odflákli Čechomoři a že po 45 minutách čekání na kapelu Kryštof (já nečekal, takže taky jen z druhé ruky) odpověděl na pískot narvaného náměstí jeden z členů kapely: "Přijel Kryštof, tak si snad chvilku počkáte.", tak bych byl radši, kdyby tam hrál někdo místní a rozhodně s chutí.

Comments:
Jeee tady si chce nekdo zahrat na vinobrani, ze?:) Ale jo vzdyt je to dobre, jen at hrajou dobry melnicky kapely. Mam namysli treba Lykke til, prave treba Los Rumberos co nam hrali na plese a fakt jako jsou skveli, Colosal nebo tak.S tema Krystofama to bylo fakt trapny, Cechomori mi prisli jen slabsi, ne odflaknuti, tak nevim.Ale treba Katapulti v nedeli dopoledne, nebo nekdy predloni Lenka Dusilova taky tak blbe v nedeli, to bylo docela zbytecny mozna. Nevim. Kazdopadne predloni Prazskej vyber nejlepsiii:) Taky si myslim, ze o nejaky ty Katapulty min a o Colosaly vic, nic se nestane.Aspon treba Bata ze hraje kazdorocne.
 
Samozřejmě zahrát chceme. V tomhle příspěvku jsem uvedl důvody, proč by měly hrát mělnické kapely, o co by mělo městu jít. A když jsem s tím byl u pana Koudelky před třemi lety, tak... aaano, kapelu jsme neměli. Navrhnul jsem tehdy Colosal a N'Nabis. Cechomori prisli odflaknuty tem, co je videli jinde. Katapulty bych ja osobne nemusel. Asi maji stale sve publikum, na koncertu jsem nebyl. Prazskej vyber byl fajn, uzil jsem si ho, ale byl desne narvanej:) Ale desne! A ackoli vim, ze oni to po zvukari chteji, tak to bylo narvany desne. Obcas jsem si zacpaval usi - slo predevsim o Kocabovy kocabky, teda klavesky.
 
Ahoj, jsme coby kapela "ABBA World Revival" moc radi, ze se vam nase vystoupeni libilo. Nam se take libilo ... tedy nebyt toho burcaku co se mi v prubehu koncertu otevrel v tasce a udelal bubenikovi z auta burcakovou lazen (auto posleze radsi prodal).

Nicmene doufam, ze letos si nas melnicti zase pozvou ... bylo by nam cti a potesenim.

Za ABBA World Revival ( http://www.abbaworldrevival.com/ ) Safa (zvukar)
 
Okomentovat

This page is powered by Blogger. Isn't yours?