<$BlogRSDUrl$>

čtvrtek, ledna 11, 2007

Alkohol aneb spasa Finu 

"Á, finská vodka!" napadlo každého, kdo se dověděl o mé cestě na sever (Zde nutno zdůraznit malé c, anóbrž se nejedná o Cestu na sever, což totiž by značilo, že vlastním knihu Karla Čapka Cesta na sever, kterou ostatně samozřejmě vlastním, ale v tuto chvíli mám skutečně na mysli svoji fyzickou a nikoli pouze psychickou - ač v některých chvílích přesto mentální - cestu na sever, tedy do Finska - ono jde vlastně o to, že Čapek jel jen do Norska a vzal to přes Švédsko.. a taky to vzal samozřejmě přes Dánsko.) "Tam se ale chlastá děsně, co?" vyvolali mnozí jednu ze znalostí o Finsku, když šla řeč o jakési částečné prohibici. Tak jak to tedy s tím alkoholem je. Hospody a bary: piva od 3 do 5 Euro, během Happy Hours za 2 Euro, česká piva (Staropramen, Krušovice, Kozel, Bernard) zhruba za 6 Euro (pozor, jde o třetinky!!). Vrcholem úterka byl Pub Crawl se všema tutorama a všema asi sto exchange studentama. Rozdělili jsme se do skupin, chlapci se těšili na bojovku. Zahaleni nocí brouzdali jsme se kalužemi v ulicích centra. Měsíc nám odmítl svítit a nechtě vidět naše alkoholem zlité duše, zatáhnul nebesa mraky, pročež pěkně chcalo. Navštívili a poznali jsme tři hospody s naší skupinou. V první jsemodmítl dát 3,90 E za pivo mně neznámého původu. Džus, k mému potěšení zaplacenému řekem Nikem, stal se mým průvodcem hovory s děvčaty o malých hloupostech a o finskou sněhovou naději (prostě jsme mluvili o tom, jak se děsně všichni těšíme, až napadne) a s chlapci o fotbale a především o Euru 2004, kdy jsem naivně věřil, že porazíme v semifinále Řecko (a dobře si vzpomínám, jak měl mojí asi stovku na kopačce Honza Koller, ale sám před brankášem to nezvládnul a napral mičudu vedle branky kamsi do tmy, kam reflektory slávy nedosáhnou). Mimochodem nejvíc si fotbalové chvilky vychutnával Orestis - asi víte odkud. Druhá zastávka: music bar 68 (pojmenovaný buďto podle Jágra, nebo podle Dubčeka). Pivo za 3,30. Ani džus. Do třetice všeho dobrého: happy hour a pivo za 2 Eura. Dal jsem si hned dvě najednou. Ptám se: "Hej, to je půllitr?" Finska menší postavy s pípou v malíku: "Well.. to je zerou celých 33." Naštěstí mi Eva visela jedno 4eurové pivo, a tak jsem neutratil, páč to tentokrát zatáhla ona. Konečně do centra dění: klub Fever, jeden ze tří ve městě, kde se dá najít parket a nějakej ten Dj (čti dýdžej). Dvěma pi(ti)vy mírně pozitivně pivně naladěn jsem se v eufórii zeptal pěkné číšnice, zda je k mání nějaké české pivo. "Velkopopovicky," polechtal severský přízvuk moje sluchy. "Oukej, I take one," usmál jsem se. A už mi toho černouška nalívala z lahve do půllitru. "Kolik vám dám?" "Fajf najnty," zaznělo už ne tak příjemně. Leč, chlapče, dal ses na vojnu musíš bojovat. Půllitr mi už na tu noc stačil a docela ušel. Pařbička se vydařila, šli jsme až ve tři, kdy se Djovi dotočil gramofon a my ochrance, co byla zároveň šatnáři, řekli "Jyva yeta" (dobrou noc). S Michalem chceme zajít do hospody s pivem za 1 Euro. Už vidím, jak leckomu zazářily oči, leč radost je zbytečná - hospodu za 14 dní zavírají. Proč asi... My ale doufáme, že pro nás ještě bude mít dveře dokořán. Finové říkají, že to je "dirty pub", tedy "špinavá hospoda", a to nás s Michalem nalákalo ještě víc. Bude to prostě pajzl!!! Michal je bývalý házenkářský reprezentant do 21 let a bývalý házenkář extraligové Kopřivnice, a tak mu to pití docela jde. Ten úterní věčer tam nechal asi dvacku. Shit happens. Jinak tvrdej tady stojí míň než to pivo - Jamesony apod. něco koelm 3 - 4 Euro. Může mi někdo vysvětlit, proč zrovna já držím dietu a tvrdý nepiju?
Jak trefně napsal Rush přes icq "vostry? chlastat asi nebudes, co?". A já na to říkám: á, finská vodka...

PS: Abych snad nevytvořil mezi pivaři negativní obrázek o této jistě nádherné zemi, jejíž krásy objevím napokon (to je jako později po slovensky), tak 12 třetinek dvanáctky Kaff stojí bez záloh na lahve 8,29 E. Což se dá, a tak jsme si včera večer po basketu a sauně hnedka dvě s Michalem dali u něho na pokoji. A taky jsme uvařili výborný těstoviny se speciální směsí (kečup, cibule, česnek). Jana nám jídlo pochválila, až se za uchem oblízla. A proto myšlenka dne: Nezáleží na materiálu, jaký, který nebo čí máš, ale jak s ním naložíš.

Comments: Okomentovat

This page is powered by Blogger. Isn't yours?